Mouna Jessica Skowroneck, 1989, Amsterdam (NL)

Lives and works in Zeist (NL)


Jury rapport Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2014/Jury report Royal Award for Modern Painting 2014: Jessica Skowroneck creates forceful work that radiates a great degree of freedom. Pure painting that is all about movement, light and colour. She is able to achieve a powerful effect with limited means. This is work that deserves attention. At first sight it seems as if the artist is just playing around, but the longer one looks at the work, the more it grows. Skowroneck treads a narrow line between freedom in painting and free brush-strokes. In all its freedom, the work displays a degree of control befitting an artist who dares to trust her intuition. The result is the creation of an almost intangible painting.


About my work: My work revolves around nature and the search for sensitivity and intimacy. Growing up in Sweden next to a forest has had a profound impact on how I see my environment today. As a child, nature was neither something to be conquered nor something to be longed for in a romantic sense. It was simply there, and I was part of it. This total and intimate relationship with nature and all surroundings is what I want to show in my work. Part of this relating is a sense of wonder and awe at the mystery of this world and the impossibility of intellectually understanding it. Still I’m trying to reflect something of this in my paintings.

In a practical sense this means that in my paintings of nature I don’t try to show exactly how the place looked, nor am I too much bothered by composition or the ‘meaning’ nature has for me. I am simply showing the earth, the trees, the space and the light: how it felt for me when I walked there. In my work there is an aspect of bodily immediacy, as I am working with my hands and brushes on the floor. Yet there is also an immaterial part, where depth, composition and color become important. This last part is decisive in the feeling of wether a work is ‘good enough’ in itself. It should visually be something more than paint on board or canvas.


Het proces: Het werken als schilder kan soms grenzen aan de waanzin, op de momenten dat hij niet meer begrijpt wat hij doet. Als het verstand het aflegt tegen hetgeen voor zijn neus ontstaat, wanneer het gevaar op de loer ligt en hij het bij voorbaat verloren gevecht met het onbekende aangaat. Ik zoek in mijn werk altijd deze momenten op, omdat hier de uitdaging in ligt: de uitdaging om er toch bij te blijven en de alchemie op het paneel zijn werk te laten doen, de transformatie van verf en een indruk uit de natuur tot een ongrijpbaar schilderij.

De Natuur: Ik zou het begrip in de ruime zin willen gebruiken. Mij inspireren elementen en sensaties die ik tegenkom in de natuur, daarnaast inspireert mij het menselijk lichaam voor mijn werk, gemoedstoestanden en instincten. Zowel het rauwe en grove als het sensuele en intieme dat in de natuur te vinden is komt in mijn werk terug.